За допомогою тактильних, зорових і смакових відчуттів він конструює свою свідомість.

Тренінг «Роль і місце матері у вихованні дитини»

Мета: розгортання відносин між батьками вихованців, спільне визначення місця і ролі матері в становленні і розвитку особистості дитини.

1 . Вступне слово . Презентація « Мати та дитина» .

2 . Вправа « Букет з лагідних слів».

3 . Танцювальні рухи « Ми танцюємо бугі -вугі ».

4 . Бесіда «Мати в житті дитини ».

5 . Зворотний зв'язок .

6 . Підведення підсумків.

Хід заняття.

Група оформлена репродукціями картин вітчизняних та зарубіжних художників, присвячені Дню матері..Звучить музична композиція «Мама світ подарувала »

1 . Вступне слово.

Вихователь: - Добрий вечір, дорогі наші мами! Сьогодні на нашу зустріч неспроста запрошені одні мами. Тема нашої зустрічі - « Мати в житті дитини ».

(на фоні повільної , ліричної музики вихователь читає текст)

Вихователь: - Мати та дитина - вічна тема в літературі, живописі, музиці, в мистецтві в цілому. Жінка, яка ще не стала матір'ю, але вже зародилася в собі майбутнє життя, інакше сприймає світ. Згадайте, як ви відчували перші рухи вашої дитини. Згадайте , як ви в них вслухалися і раділи кожному новому поштовху. Жінка, що несе в собі нове життя, дивиться на світ двома парами очей , дихає , відчуває , відчуває і осмислює навколишнє і за себе, і за свого майбутнього малюка. Пригадайте, які перевтілення відбувалися з вами в той час. І ось, нарешті, настає той момент, коли на світ з'являється він, «так довго очікуваний, але вже гаряче улюблений, ваш малюк». Згадайте, як ви були щасливі тоді.

Дитина перебуває в постійному розвитку, переживаючи фази росту та перехідні стани. Наприклад, період « готовності до розвитку мовлення », коли вона неусвідомлено вслухається у все, що чує; «готовності до порядку», коли вона відчуває потребу в стабільності; або період розвитку почуттів ...

4 . Середовище вільного розвитку.

Успіхи маленьких учнів безпосередньо залежать від того , наскільки дорослі готують дитяче розвиваюче середовище. Можна сказати, що сто років тому М. Монтессорі відкрила феномен, який сучасні психологи називають фоновим знанням.

У школі та дитячому садку Монтессорі облаштувала класи так, що діти могли абсолютно вільно і самостійно діяти. Меблі і предмети, розраховані на зріст дитини, дають йому свободу рухів і стимулюють розвиток усіх його почуттів. Марія Монтессорі розробила цілий комплекс розвиваючих матеріалів, що допомагають дитині опанувати всім спектром знань про світ. Ці матеріали вимагають мінімального втручання дорослого в процес навчання.

5 . Допомогти зробити самому.

Авторитарне виховання, як і надмірна опіка, заважають розвитку дитини. Бажання бути незалежним – одне з найсильніших її почуттів , вважала Монтессорі. Тому головна турбота дорослих спостерігати вільний розвиток дітей, створювати атмосферу, необхідну для їх зростання і реалізації творчої енергії. Діти потребують нашої допомоги та керівництва, але включатися у вирішення їх проблем потрібно, тільки коли дитина просить: «Допоможи мені це зробити самому».

М.Монтессорі зауважувала, що стимулами зовнішнього світу є не тільки окремі предмети, дидактичні матеріали, але й також стосунки з людьми. Для повноцінного розвитку дитини потрібні нормальні стосунки з людьми, які її оточують. Моральне відчуття – це більш складне поняття, що містить ставлення до думки інших, до законів, за якими живе суспільство.

Спеціально підібрані матеріали стимулювали особистісне становлення дитини через активізацію розвитку моторики й сенсорики. Педагог замітила, що шляхом неодноразового повторення різноманітних сенсорних вправ для окремих органів чуття у дітей розвивається вміння розрізняти, порівнювати, класифікувати предмети за їх властивостями: розміром, формою, кольором, температурою, смаком, звуком та іншими.

Працюючи за власною методикою педагог помітила, що діти швидко й точно реагують на зовнішні сенсорні впливи та поступово починають помічати ті властивості знайомих предметів , які раніше не помічали.

Зона сенсорного розвитку

М. Монтессорі підібрала дидактичні матеріали, які були необхідними для практичного виховання відчуттів в зоні сенсорного розвитку.

Було запропоновано основні групи сенсорних матеріалів, це такі:Матеріали для розвитку зору , які поділяються на підгрупи:

· матеріали для розрізнення розмірів і розвитку окоміру (втулки,башточки,драбинка,штанги).

· для розрізнення кольорів і їх відтінків (кольорові таблички, скриньки )

· матеріали для розрізнення плоских форм (геометричний комод )

· матеріали для розрізнення розмірів і форм плоских фігур та просторових тіл.

1. Матеріал для розвитку дотику.

2. Матеріал для розвитку слуху.

3. Матеріал для розрізнення ваги. (баричне відчуття).

4. Матеріал для відчуття тепла.

5. Матеріал для розвитку нюху.

6. Матеріал для розвитку смаку.

7. Матеріал для розвитку стереогностичного відчуття (геометричні тіла для сортування).

Монтессорі матеріал є складовою частиною, так званого педагогічного «підготовленого середовища», що спонукає дитину виявити можливості її власного розвитку через самодіяльність, яка відповідає її індивідуальності. Монтессорі матеріал за рівнем ясності, структурою і логічною послідовністю відповідають періодам найбільшого сприйняття розвитку дитини. Для дитини Монтессорі – матеріал це ключ до світу, завдяки якому вона впорядковує і вчиться усвідомлювати свої хаотичні і необроблені враження від світу, вчиться на власному досвіді розуміти природу і орієнтуватися в ній. Завдяки впорядкуванню підготовчого середовища вона вчиться систематизувати свій попередній досвід. Правильне виховання орієнтоване не на те , щоб примусити дитину одне за одним ізольовані знання , а щоб пов’язати набутий досвід у єдине ціле. Різноманітний сенсорний досвід перетворюється у знання. «У розумі немає нічого такого, чого перед цим не було б у відчуттях». Рухи, поєднані з враженням та відчуттями, створюють основу для духовного розвитку дитини.

Через самостійне спілкування з матеріалом дитина набуває різних навичок. Вона вчиться ставити мету і знаходити шляхи її досягнення. Монтессорі – матеріал відповідає невимушеному прагненню дитини до руху. Спрямована на дидактичну мету моторика впливає на загальний емоційний стан, мовленнєвий і соціальний розвиток. Завдяки привабливості матеріалу дитина проявляє інтерес. Вона намагається сама у всьому розібратися і потребує лише незначної допомоги педагога, наскільки це є необхідним.

Щоб сприяти незалежності дитини від дорослих, Монтессорі-матеріал дають їй можливість контролю над помилками. Дитина мусить уміти сама знаходити свої помилки ї виправляти їх. Якщо помилка виникла, дитина усуває її, і порушений порядок поновлюється. Це привчає до точності та діловитості.

Практична частина. Тренінг-вправа для батьків

(Батькам пропонується продовжити фрази)

Постулати від М. Монтессорі:

1. Якщо дитину часто критикують – вона вчиться …засуджувати.

2. Якщо дитину часто хвалять – вона вчиться …оцінювати.

3. Якщо дитині демонструють ворожість вона вчиться … битися.

4. Якщо з дитиною зазвичай чесні – вона вчиться … справедливості.

5. Якщо дитину часто висміюють – вона вчиться бути … боязкою.

6. Якщо дитина часто живе з почуттям безпеки – вона вчиться … вірити.

7. Якщо дитину часто ганьблять – вона вчиться відчувати себе … винуватою.

8. Якщо дитину часто схвалюють – вона вчиться ставитися … добре до себе.

9. Якщо до дитини часто бувають поблажливі – вона вчиться бути … терплячою.

10. Якщо дитину часто підбадьорюють – вона вчиться … впевненості в собі.

Якщо дитина живе в атмосфері дружби і відчуває себе потрібною – вона вчиться знаходити … в цьому світі любов.

Ігри на розвиток сенсорики

Батькам буде запропоновано пограти певними матеріалами в різноманітні ігри, які розкривають деякі аспекти сенсорного розвитку за системою Марії Монтессорі.

1. Чарівний мішечок.

Мета: розвиток дрібної моторики та дотику.

Матеріали: мішечок з 8-10 знайомими дитині предметами.

Хід гри:

Дитина закриває очі. Тепер попросіть дитину вита щити з мішечка один предмет і на дотик вгадати, що це. Після того як дитина визначить всі речі, що є в мішечку, можна замінити їх іншими, поступово підвищуючи рівень складності завдання.

Можна дещо урізноманітнити гру. Наприклад, використовуйте предмети, які починаються на букву «к». зверніть увагу дитини, що всі предмети починаються на звук «к». Так ви розвинете тактильні відчуття дитини, а разом з тим зможете визначати місце звука в слові, що допоможе швидше навчитися читати.

2. Математичний планшет.

Мета: гра розвиває дрібну моторику, абстрактне мислення, знайомить з геометричними поняттями.

Матеріали: Дерев’яна дощечка, кнопки або цвяхи (25 штук), молоток, лінійка, олівець, різнокольорові канцелярські резинки. Візьміть дощечку, намітьте в центрі її (з рівними відступами від кожного краю не менше 1,5 см) сітку, схожу на шахову дошку (5 горизонтальних та 5 вертикальних ліній, віддалених один від одного на рівні відстані). В кути квадратів вбийте цвяхи, залишаючи близько 0,5 см до шляпки. Планшет готовий.

Хід гри:

За допомогою кольорових резинок ваша дитина зможе «малювати» на планшеті різноманітні фігури: геометричні фігури, форми, тварин тощо. Потрібно тільки зачепити один кінець резинки за один цвях, натягнути та закріпити її другий кінець на іншому цвяху. З декількох резинок складається фігура.

Отже, педагогіка Монтессорі — це не тільки перевірені часом методики, що дають неперевершені результати, але й можливість більше зрозуміти себе і дитину, проявити в повному обсязі повагу та любов до маленької людини, виховати особистість, що вміє творчо мислити, щасливу людину.

Підсумки зустрічі.

Заняття з елементами арттерапії

«Емоційне і психічне здоров’я»

Мета: сформувати у батьків поняття про здоров'я як багатоаспектну характеристику; показати роль стилю виховання в збереженні здоров'я сім'ї та профілактиці;відхилень в подальшому розвитку дитини.

Учасники: батьки

Форма проведення: групова робота (столи і стільці заздалегідь розставлені в 4 групи)

Методи: мозковий штурм, робота в групах

Сім'я є найважливішим інститутом становлення людини як особистості. Саме в ній дитина отримує перший досвід спілкування, соціальної взаємодії. Протягом якогось часу сім'я взагалі є єдиним місцем отримання такого досвіду. Потім в життя людини включаються такі соціальні інститути такі, як дитячий сад, школа, вулиця. Однак і в цей час сім'я продовжує залишатися одним з найважливіших факторів соціалізації особистості.

В даний час підлітки та молодь виявилися в складному становищі. Зруйновано ціннісні орієнтири, втратилася зв'язок між поколіннями, різко змінилися стереотипи поведінки, ЗМІ та телебачення демонструє негативні приклади взаємин між членами сім'ї, нестабільність в країні, невизначеність, складності у працевлаштуванні, стресові ситуації також чинить негативний вплив. Все це призводить до ризику залучення дітей у вживанні психоактивних речовин (ПАР), що нерідко веде до ранньої інвалідизації і смерті неповнолітніх.

Завдання школи - допомогти батькам у вихованні успішної людини, орієнтованого на здоровий спосіб життя. Наше сьогоднішнє заняття присвячено проблемі збереження психологічного здоров'я дитини в умовах сім'ї.

Мозковий штурм «Що таке здоров'я?»

Здоров'я - одна з найважливіших цінностей людини. Це знаходить відображення в прислів'ях, приказках, афоризмах, народної мудрості: «Здоров'я не все, але все без здоров'я ніщо», «Здоров будеш - все здобудеш», «Здоров'я - всьому голова, всього дорожче», «Здоров'я не купиш - його розум дарує »,« здоров'я за гроші не купиш »,« Тисячу речей потрібні здоровій людині і тільки одне хворому - здоров'я »та ін.

Перш ніж ми почнемо розмову про психологічне здоров'я сім'ї та дитини, давайте визначимо, що ж включається в поняття «здоров'я».

«Зараз я вам пропоную протягом 2 хвилин подумати і відповісти на питання « Що значить здоров'я особисто для мене?». Потім кожен з вас висловиться по колу. Наприклад: «Здоров'я - це мої діти» або «Здоров'я - це активність» і т.д. Бажано не повторюватися і говорити те, що ще не було озвучено ».

Кожен батько говорить по колу одне визначення здоров'я. Вихователь на дошці або ватмані фіксує всі визначення. Якщо батьків не дуже багато, можна попросити висловити свої визначення по другому колу.

Все, що ви сказали правильно, здоров'я - поняття багатогранне і включає в себе різні аспекти життєдіяльності людини.

Визначення здоров'я, дане Всесвітньою організацією охорони здоров'я, звучить так:

Здоров'я - це стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб або фізичних вад »

Важливим у визначеннях здоров'я є ставлення до нього як до динамічного процесу, що допускає можливість керувати ним.

Грунтуючись на визначенні МОЗ, виділяють наступні компоненти здоров'я: фізичне, психічне, соціальне і моральне здоров'я.

Робота в групах «Компоненти здоров'я»

Батьки заздалегідь розділені на чотири групи, кожна з яких повинна підібрати із запропонованих варіантів критерії фізичного, психічного, соціального і морального здоров'я, написані на окремих картках, і обгрунтувати свій вибір.

Вихователь підводить підсумок:

Здоров'я фізичне - це стан, при якому у людини має місце гармонія фізіологічних процесів і максимальна адаптація до різних факторів зовнішнього середовища; це здоров'я тіла, ріст і розвиток органів і систем організму, фізична активність, витривалість, стійкий імунітет;

Здоров'я психічне включає здатність адекватно реагувати на зовнішні та внутрішні подразники; загальний душевний комфорт, адекватна поведінка, уміння управляти своїми емоційними станами, долати стрес, це психічна активність, потреба в саморозвитку, в пізнанні себе.

Здоров'я соціальне - гармонійне ставлення особистості в соціальній структурі суспільства, діяльне ставлення людини до світу, соціальна активність, благополучні відносини з оточуючими, наявність дружніх зв'язків, засвоєння правил і цінностей суспільства, приналежність до певної соціальної групи, досить високий соціальний статус, адекватна самооцінка, розвинена емпатія (уміння розуміти інших людей).

Здоров'я моральне - система цінностей, установок і мотивів поведінки індивіда в суспільстві, етичні норми, правила поведінки, духовність, пов'язана з загальнолюдськими істинами добра, любові, милосердя, краси.

Важливо відзначити, що всі складові здоров'я взаємопов'язані і порушення в одному з компонентів призводить до виникнення порушень в іншому. Так, якщо, наприклад, людина дізнається, що у нього рак, то це призводить не тільки до зміни в органах і тканинах, але і до зміни емоційного стану, його відносин з оточуючими (людина замикається, менше спілкується, а можливо і навпаки), змінюється і система цінностей. У цьому випадку говорять про зв'язок психіки і соматики (тіла).

Ділова гра «Настрій»

Один із учасників семінару зображує сумну, засмучену дитину, яка усамітнено сидить у кутку кімнати. Ще один учасник удає вихователя, решта — дітей, які граються. Вихователь повинен знайти правильний підхід до сумної дитини, залучити всіх дітей до спілкування, щоб розвеселити сумну дитину, покращити їй настрій, щоб вона відчула себе комфортно та впевнено.

Підсумок гри: учасники називають можливі варіанти правильного підходу до виховання дітей у даному випадку.

Портрет психологічно здорової дитини.

Усі учасники поділяються на 3–4 групи. Кожна група повинна написати якості, риси характеру та поведінки психологічно здорової дитини. Потім відповіді порівнюються та доповнюються.

Орієнтовний перелік відповідей:

• здоровий зовнішній вигляд, комфортність;

• позитивна емоційна стабільність, оптимізм;

• уважність до себе, самозбереження, розуміння причинно-наслідкових зв’язків;

• увага та повага до інших тощо.

Вправи психологічного розвантаження

Учасникам семінару пропонується виконати вправи психологічного розвантаження, які рекомендується використовувати для дітей дошкільного віку.

Вправа «Я спокійний»

Психолог пояснює, що коли діти сердяться, то можна заспокоїтись, виконуючи такі рухи:

• сильно обхопити себе руками за плечі або лікті і подумати про себе, що ти стримана сильна людина;

• заплющити очі і порахувати до 10;

• якщо є можливість, побігати, покричати або голосно поспівати.

Етюд «Яблунька» (музика Бетховена «Місячна соната»)

Діти сидять на підлозі, опустивши голови, руками обхопивши коліна: вони — «насінинки з яблучка», які посадили в землю. Починають проростати невеличкі пагони яблуньок — діти потихеньку підводяться, розправляють плечі, руки, ноги. Яблуньки виросли великі, рясно вкрилися цвітом — діти підводять руки вгору, легенько ними хитають зі сторони в сторону. На яблуньках з’явилося багато яблучок, яблука гарні, соковиті, великі, гнуть гілочки додолу — діти опускають руки-«гілочки» до землі, нахиляються. Яблука попадали на землю, а в середині яблук знову дозріли насінини — діти сідають на підлогу, повертаючись до пози, яка була на початку етюду (повторити 1–2 рази).

Виконання рухів з проговоренням вірша «Ранок»

Сонечко прокинулось, (Очі заплющені, руки піднімаються вгору.)

В різні боки повернулось, (Очі відкриті, вираз подиву.)

Потім весело всміхнулось, (Посмішка)

Кругом себе повернулось. (Повертають голову вправо-вліво)

Стали квіти оживати, (Видих — Ах!)

Пташки весело співати, (Губи трубочкою — тьох, тьох, тьох.)

Діти стали танцювати, (Танцюють.)

Любе сонечко вітати.

Звучить класична музика. Під час якої батьки повині зобразити свій настрій.

Підведення підсумків.

Бажають батьки висловлюються з приводу семінару, формою проведення, корисності обговорюваної інформації. Бажаю батькам терпіння і здоров'я їх сім'ям.

Кiлькiсть переглядiв: 343

Коментарi