Семінар "Роль книги і читання в житті наших дітей"

Мета: допомогти батькам усвідомити цінність дитячого читання як засобу освіти і виховання школярів; залучити батьків у вирішення проблеми.

Прищепити дитині смак до читання -
кращий подарунок, який ми можемо
йому зробити.

С. Лупан

Значення книги в житті людини величезна. Однак педагоги і психологи констатують, що діти, ледь навчившись читати в початковій школі, до сьомого - восьмого класу читають все гірше і гірше. Повільність процесу читання, відсутність інтересу до читання призводить до того, що процеси інтелектуальної діяльності теж сповільнюються. Хлопці повільніше прочитують умову задачі, вправи, забувають його суть перш, ніж почнуть виконувати. Багато терміни і поняття, про які вони повинні мати уявлення в цьому віці, їм просто невідомі і нецікаві.

Ні для кого ні секрет, що бажання читати, стійкий інтерес до читання формується в сім'ї та основа його - звичка дитини читати. Привчання дітей до читання зажадає часу і зусиль. Ніхто за батьків цього не зробить. Сьогодні, коли наші діти тільки осягають ази читання, необхідно допомогти їм полюбити книгу, так як невміння читати не тільки негативно впливає на успішність дитини, але і на його загальний розвиток.

Досвід показує: треба якомога раніше залучити дитину до книги і читання - джерелу знань, ідей, мудрості і досвіду.

Зараз багато йде розмов про те, що традиційна система оцінок успішності школярів, тобто п'ятибальна система - зживає себе. На зміну їй йде інша, заснована на накопиченні учнем досягнень в тій чи іншій галузі знань, яка може бути виражена в участі дітей в олімпіадах, конкурсах, турнірах і т.д., як в рамках шкільної програми, так і поза нею. Все це вимагатиме ерудиції, творчого мислення, а значить - начитаності.

Є діти, для яких книга - органічна частина їх життя. На жаль, таких дітей, хто не мислить життя без читання, з кожним роком стає все менше. Зате зростає відсоток тих, для кого читання - тяжка повинність. Вони не усвідомлюють його не тільки як засіб загальнокультурного розвитку, але і як засіб, що гарантує навчальні успіхи з усіх предметів. Адже читання є основою для вивчення всіх дисциплін, навіть математики. І велику допомогу в цьому питанні можуть і повинні зробити батьки, ті, хто найбільше зацікавлений в якості освіти своїх дітей.

Великий вплив на якість сприйняття книги надають мотиви читання.

Примусове читання, як правило, неплодотворне. Плідним воно стає тоді, коли дитина читає в силу інтересу. Інтерес - це єдиний з усіх мотивів, який підтримує читання у включеному режимі, тобто забезпечує вплив книги на читача. Читання, мотивоване допитливістю, інтересом, особливо значимо, тому що стає для дітей заняттям приємним і бажаним.

Для нас, як і для попередніх поколінь, книга була єдиним джерелом знань. Але часи змінилися: сучасні технології - від аудіоплеєрів до комп'ютерів - стрімко зробили крок вперед, а діти - що дивно! - Швидко їх освоїли. Виникає питання: чи потрібні дитині книги?

Здатність ретельно «переварювати» в мозку інформацію і аналізувати її можна розвинути тільки завдяки читанню книг. Прочитані відомості краще запам'ятовуються. Над сторінкою можна зупинитися, вдуматися, перечитати її. Переказ вчить аналізувати текст, ставитися до нього критично. Читання розвиває уяву: дитина сам представляє героїв, а не приймає створений іншими образ.

Що ж заважає читанню дітей? Просто зараз дитячих розваг стало набагато більше.

Нескінченне сидіння перед телевізором і стільки ж нескінченне клацання пультом. Необхідно пам'ятати про те, що вплив телебачення на дітей різко відрізняється від впливу на психіку дорослих. Першокласники не можуть чітко визначити, де - правда, а де - брехня. Вони сліпо довіряють всьому тому, що бачать на екрані. Ними легко керувати, маніпулювати їхніми емоціями і почуттями. Лише з 11-12 років хлопці починають не настільки довірливо ставитися до того, що є на екрані.

Правила боротьби з телеманією:

- Спільне визначення і обговорення телепередач для перегляду.
- Вибір для перегляду навчально-освітніх та пізнавально-освітніх програм.
- Телевізор не повинен бути значущою частиною в житті батьків, тоді це стане позитивним прикладом для дитини.
- Дитина, яка щодня дивиться сцени насильства, вбивства, звикається з ними і навіть відчуває при цьому задоволення. Необхідно виключити їх з перегляду малятами.

Неоднозначний вплив на дітей надає і комп'ютер. З одного боку через Інтернет він відкрив дитині доступ до світових запасів інформації, а з іншого - діти грають тільки в ігри, причому найпримітивніші. Якщо вони і розвивають щось у дітей, то тільки швидкість реакції. Візьміть під строгий контроль гри, в які грають ваші діти. Нехай серед них будуть хороші розвиваючі, пізнавальні ігри.

Як же прищепити дітям інтерес до читання і любов до книг?

Ніколи не карайте за проступки читанням. Це груба помилка виховання і кращий спосіб викликати огиду до книги.

Читайте самі. Якщо дитина ніколи не бачив маму і тата з книгою в руках, то звідки ж у нього народиться любов до читання?

Читайте разом з дитиною. Обговорюйте прочитане. З'ясовуйте значення важких або незнайомих слів. Читайте по черзі, частина читає дорослий, частина - дитина. Згадуючи пізніше дитинство, він неодмінно згадає годинник спільного з вами читання і задушевної бесіди, і це зігріє його серце.

Беріть для перших читань тільки відповідні книги - яскраві, з великим шрифтом, де багато картинок і сюжет, за яким цікаво спостерігати.

Використовуйте такий прийом. На самому цікавому місці зупиніться. Заінтригований дитина змушена дочитати до кінця, щоб з'ясувати, що ж сталося з героєм. Або такий. Ви миєте посуд, готуєте вечерю, а дитина читає вголос.

Влаштовуйте виставку малюнків за мотивами прочитаних книг.

Заохочуйте дитину в відвідуванні бібліотеки, ходите разом з ним.

Слідкуйте за тим, щоб читання було систематичним - кожен день по 15-20 хвилин, причому читання має бути обов'язково вголос. Це сформує у дитини звичку щоденного спілкування з книгою.

Купуючи книгу в подарунок, зробіть дарчий напис добрими і теплими побажаннями. Через роки це стане щасливим нагадуванням про рідну домівку, його традиціях, дорогих і близьких людей.

Історія дитячої літератури

Дата появи дитячої літератури в Росії не відома. Вона з'явилася в надрах народної літератури. У X-XI ст. побутували пісні, байки, казки, легенди, билини, сказання. Дослідники вважають, що народна дитяча література існували і раніше, а до нас дійшли лише пізніші матеріали. У будинках тримали для дітей старух сказительниц, також казки розповідали і пісні співали матушки і бабусі.

В кінці XII ст. казки стали заноситься в рукописні збірники

Вперше спеціально для дітей стали писати в XVII столітті.

У XVI-XVIII століттях велике місце в дитячому читанні займали книги для духовного читання: Релігійно-моральна література вважалася засобом виховання: вони включалися в дитячі абетки та букварі, за ним училися читати.

Початок XVIII століття - час правління Петра I - новий етап у розвитку дитячої літератури. Цар велику увагу приділяв вихованню дітей, яке неможливо без літератури. Дитяча література в даний період носила виховний і освітній характер. З'являються букварі, азбуки і інша учбова література.

Для легкого читання дітей поширено безліч творів різних видів і жанрів, в основному перекладні: байки, балади, легенди, повісті, казки, романи

Друга половина XVIII століття починається широке розвиток дитячої літератури. В її створенні беруть участь найбільші російські письменники: М.В. Ломоносов, А. П. Сумароков, Р. Н. Державін, Н. М. Карамзін, І. В. Дмитрієв, І. В. Хемніцер. Однак, в основному дитяча література заимствовалась з Заходу (з Франції). Жанри другої половини XVIII століття: байки, казки, повчальні оповідання, повісті, оди, вірші, науково-популярна література.

Дитяча література - дуже широке поняття. Воно включає в себе казки, повісті, оповідання та вірші для дітей різного віку. У поняття дитячої літератури входять саме ті твори, які були спеціально призначені для читання дітьми до 15-16 років.

Завдання такої літератури - виховання та освіта дітей з допомогою мови художніх образів. У сферу дитячого читання включають також твори, які були написані для дорослих: знамениті казки Пушкіна, Шарля Перро, Гауфа, Андерсена, братів Грімм та окремі твори - «Робінзон Крузо» Даніеля Дефо, «Дон Кіхот» Сервантеса, «Подорож Гуллівера» Свіфта і інші книги.

Характерні риси дитячої літератури

За тематикою відповідають дитячому віку.

· Відносно невеликий обсяг, багато малюнків (особливо в книгах для маленьких дітей).

· Проста мова.

· Багато діалогів і дії, мало описів.

· Багато пригод.

· Щасливий кінець (перемога добра над злом).

· Часто має своєю метою виховання.

Значення книги в розвитку дітей

Значення книг для дитини дуже велике. Книги служать для того, щоб розширювати уявлення дитини про світ, знайомити його з речами, природою, усім, що його оточує.

Саме батьки читають дитині його перші книги, впливають на формування його переваг і читацьких смаків.

Читати потрібно разом з дитиною: беріть книгу, сідайте поруч і читайте. Коли систематично книги читаються вголос, то з часом дитина починає розуміти структуру твору: де початок і кінець твору, як розвивається сюжет. У дитини розвивається логічне мислення. Завдяки читанню дитина вчиться правильно складати речення, його словниковий запас розширюється, розвивається уява. Крім того, у дитини формується вміння слухати, а це дуже важлива якість.

Досвід показує, що ті діти, яким читали книги в дитинстві, розповідали казки, ставши дорослими, багато читають. Читання допомагає дитині краще пізнати рідну мову, розвиває фантазію.

Вважається, що читати не люблять саме ті діти, у сім'ях яких не було традиції читання вголос. Погано так само, коли дитину змушують читати в ранньому дитинстві, очікують від нього великих успіхів, це може відбити бажання у дитини до читання. Не відмовляйте дитині, коли він просить послухати, як він сам читає.

Навіщо читати дітям книги?

Діти мають величезну потребу, щоб батьки читали їм вголос. Для благополучного розвитку дитини сімейне читання дуже значимо, і не тільки поки дитина сама не вміє читати, але і в більш пізньому віці. Діти з нетерпінням чекають, коли ж у мами чи тата знайдеться для них час.

Щоб дитина росла психічно здоровим, йому необхідно повноцінне спілкування з батьками, особистісне спілкування, коли увага приділяється йому повністю І спільне читання дає таку можливість.

Аспекти розвитку дитини найбільш вражені в процесі спільного читання?

Задоволення потреби в безпеці

Коли дитина сидить на колінах у мами чи тата (або поруч з батьком, притулившись до нього) під час читання книги, у неї створюється відчуття близькості, захищеності і безпеки. Створюється єдиний простір, почуття причетності. Такі моменти мають сильний вплив на формування комфортного відчуття світу.

Почуття цінності і значущості свого «Я» і своїх інтересів

Коли батьки читають те, що цікаво дитині і готові обговорювати з ним значимі для нього теми, прагнуть як можна краще зрозуміти його погляди, у дитини формується уявлення про себе як значущої особистості, чиї потреби і інтереси важливі (так як їм приділяють увагу такі важливі люди - батьки).

Формування цінностей

Книга впливає на моральні ідеали дитини, формуючи його цінності. Герої книг здійснюють різні вчинки, переживають різні життєві ситуації, співзвучні з світом дитини чи невідомі йому. На прикладах ситуацій, в які потрапляють герої книг, дитина вчиться розуміти, що таке добро і зло, дружба і зрада, співчуття, борг, честь. І завдання батьків допомогти побачити відображення цих цінностей в житті дитини.

Усвідомлення значущих переживань

Книга - це і засіб отреагирования (розрядки) переживань, хворобливих або лякають дитину, з якими не завжди є можливість подолати в звичній ситуації. Дитина разом з героєм переживає невдачі і перемоги, долає страхи і труднощі на шляху до поставленої мети. Тим самим звільняючись від своїх власних страхів і негативних переживань. Саме тому дитина може багато разів перечитувати якийсь сюжет (або цілу книгу), якщо це співзвучно його життєвої ситуації. Дитина ще і ще раз переживає те, з чим він поки не може впоратися в реальності.

Навчання новим або необхідним моделям поведінки

Через книгу дитина сприймає різні моделі поведінки (як дружити, як досягти мети, як вирішувати конфлікти), які можуть бути ефективні в різних життєвих ситуаціях. Найбільший ефект може бути досягнутий, якщо читання доповнюється також спільним обговоренням, хто і що виніс для себе, що сподобалося, що було близько, налякало, потішило. Батьки можуть допомогти дитині побачити аналогії прочитаного з його власним життям.

Як правило, в сім'ях, де батьки часто і багато читають дітям, існує гармонійна, доброзичлива атмосфера. Читання книг батьками своєї дитини можна розглядати як показник благополучної родини, у таких сім'ях низький рівень насильства і сімейної дисгармонії.

Тренінг
«Роль казки та TV у розвитку особистості дитини»

Мета: допомогти батькам усвідомити значення казки та ТБ в розвитку особистості дитини, розумно підходити до перегляду телепрограм та часу перегляду їх дітьми, усвідомити значення спілкування з власними дітьми.

Матеріал: художня література для читання дітям (виставка).

Хід заняття:

1. Привітання.

2. Повідомлення теми заняття, мети.

3. Вправа на знайомство «Інтерв’ю»: батьки стають в коло, знайомляться один з одним:

Ø ім'я

Ø відомості про сім’ю

Ø улюблена казка вашого дитинства

Ø улюблена казка вашої дитини

Ø улюблена телепрограма, яку ви дивилися в дитинстві

Ø улюблена телепрограма вашої дитини

4. Бесіда «Роль казки та ТБ у розвитку особистості дитини».

Як ви вважаєте, чим відрізняються сьогоднішні діти від дітей попередніх поколінь? Не тільки обізнаністю в електронних новинках. У сучасних дітей більш розвинена раціональна сфера, інколи за рахунок емоційної.

Здебільшого навіть малеча не може утримувати увагу, коли дорослий читає вголос. А на запитання: чому відволікаються, відповідають, що більше люблять мультики або комп’ютерні ігри

Сучасна дитина часто занурена у світ комп’ютерних ігор, побудованих по типу стрілялок, з відсутністю сюжету, в яких домінує вбивство. Це гальмує нормальний розвиток не тільки дитячої уяви, а й емоційної сфери, і в цілому розуму. Дитина стає неспроможна сприймати літературний сюжет.

Якщо сучасні діти не люблять казок, то це провина зовсім не їхня, а дорослих, які не знаходять часу на спілкування з дитиною. Не знають традицій, не пам’ятають народних казок, не ведуть дитину стежиною народної педагогіки. Здавна український народ виховував дітей не покараннями і вказівками, а мудрістю народної казки.

Знайомство з казкою допомагає дитині зрозуміти оточуючий світ. Будь-яка казка представляє собою розповідь про основні закони, які діють в нашому житті. Це цілий комплекс життєвих ситуацій, розповідь про відносини між людьми. Казка не навантажує дитину складними міркуваннями. Тому її мова доступна малечі.

Також казка не дає дитині прямих настанов, які їй так не подобаються. Життєво важлива інформація засвоюється малечею сама собою, непомітно, тому що образи, які пропонує казка, дуже цікаві для неї. Казки дають приклад вирішення складних життєвих ситуацій та готовий приклад поведінки. При цьому вони залишають малюку можливість самостійно осмислити ситуацію.

5. Казкова розповідь Д.Соколова «Фіолетове кошеня»

Фіолетове кошеня мило лапи лише у місячному сяйві.

- Ну що мені з ним робити? - Кішка сплескувала лапами. - Адже хороше, розумне кошеня, а тут - ну що ти будеш робити, хоч кіл на голові теши - ні в яку. Тільки в місячному! Ну що ти будеш робити?

- Та що з ним панькатися? - Гарчав кабан. - Вмочити його головою в сонячний цебер або просто в річку! Ти ба - всі кошенята як кошенята, а цьому місячне світло подавай!

- Він просто дурний, - каркала ворона. - Голова маленька, мізків трохи. Виросте - його з сонячного світла не витягнеш!

Фіолетове кошеня мило лапи лише у місячному сяйві.

Місяць був великий, білий, яскравий.

- Дороге кошеня, - говорив Місяць, - а чому ти фіолетове?

- А як буває ще? - Дивувалося кошеня.

- У мене є брат, - сказав Місяць, - він дуже великий і яскраво-жовтий. Хочеш на нього подивитися?

- Він схожий на тебе? Звісно хочу.

- Тоді не лягай спати, коли я стану танути в небі, а трошки почекай. Він вийде з-за тієї гори і займе моє місце.

Рано вранці кошеня побачило Сонце.

- Ух, який ти теплий! - Вигукнув кошеня. - А я знаю твого брата Місяця!

- Передай йому привіт, - сказало Сонце, - коли зустрінеш. А то ми рідко бачимося.

- Звичайно, передам.

Фіолетове кошеня тепер вміє мити лапки не тільки на сонці, а навіть в мильній ванні.

-Про що була казка?

-Які ви методи використовуєте у вихованні дитини?

6. Групова дискусія «Які казки і які телепередачі варто читати і дивитися дітям?

Поради щодо вибору телепередач для дошкільника

«Зараз головна прикраса столу що?» - риторично запитував тато дядька Федора з відомого мультфільму і сам собі відповідав: «Правильно, телевізор!» Скільки б не сперечалися про шкоду і користь цього побутової техніки, факт залишається фактом: щодня і дорослі, і діти проводять вільний час біля блакитного екрану. Не будемо сьогодні примикати до дискусії на вищезгадану тему, наша мета інша: раз вже контакту «дитина та телевізор» уникнути не можна, давайте звернемо цей союз на нашу з вами користь.

Пізнавальні передачі. Частіше включайте передачі дітям з різними вікторинами - дайте їм відчути себе розумними і значущими! Нехай не завжди юний ерудит відповість на всі питання, але ж він замислюється, а це дорогого коштує! Плюс непомітно для себе запам'ятовує правильні відповіді. Все не тільки під нашим батьківським контролем. Ми не самотні - батькам допомагають фахівці. Ними розроблено та запропоновано дитячій увазі чудове розмаїття повчальних програм на різні теми - географія, література, музика, астрономія та ін , ненав'язливо захоплюйте малюків наукою, а в розмовах між собою (з подругами або з іншими членами сім'ї) в яскравих фарбах розписувати переваги таких проектів. Повірте, маленькі вушка прекрасно вловлюють вашу приховану рекламу! Розважальні передачі Розвага - основна функція телепередач, і левову частку у цьому займають мультфільми. Кожен батько пам'ятає своє дитинство і стверджує, що «у наш час...». Так, все правильно, це не конфлікт поколінь - кілька десятиліть тому мультфільми дійсно несли в дитячі маси добро, а не вульгарність і дурість. Щоб відфільтрувати корисні, добрі мультфільми, багато зусиль докладати не треба: потрібно всього лише уважно читати програму телепередач. Тим більше, зараз майже скрізь присутній вікова маркування (0+, 6+). На закінчення нагадаємо золоте правило: нормованість знаходження перед блакитним екраном. Тривалість для дітей 3 років -10 хвилин в день, а старшим дошкільнятам можна дивитися телевізор до півгодини.

7. Підсумок заняття.

Практикум « Гра - забава »

I . « Гостра страва» - ігри на кухні

- А зараз ми трохи пограємо . Прошу всіх взяти участь . Для вас ми приготували «гостре блюдо» , тобто гостре питання з перечниці . ( У перечниця знаходяться папірці з питаннями. )

- Якщо ви отримаєте перечницю з питанням , це не означає , що обов'язково потрібно відповідати на нього . Якщо ви не знаєте відповіді або не хочете висловлюватися , то можете передати перечницю далі по колу. Бажаючі можуть доповнити відповідь. (Звучить музика , перечниця рухається по колу. Музика зупиняється , відповідає той , у чиїх руках опинилася перечниця . )

- Дуже багато часу вся сім'я проводить на кухні , а особливо жінки. Як ви думаєте , чи можна там дитині знайти заняття Чим може зайняти себе дитина , використовуючи наступні матеріали (батьки витягають записки з перечниці )

1 . « Шкаралупа від яєць». Розкришити шкаралупу на шматочки , які дитина легко може брати пальцями. Нанесіть на картон тонкий шар пластиліну - це фон , а потім запропонуйте дитині викласти візерунок або малюнок з шкаралупи .

2 . « Тісто » Ліпіть все, що захочеться .

3 . « Макаронні вироби». Викладати на столі або аркуші паперу химерні візерунки , попутно вивчаючи форми і кольору.

4 . « Манка і квасоля ». Змішати деяку кількість , запропонувати вибрати квасоля з манки

5 . « Горох ». Пересипати горох з одного стаканчика в інший.

6 . «Геркулес». Насипати крупу в миску і зарити в ній дрібні іграшки. Нехай знайде .

7 . « Різні дрібні крупи ». Запропонувати дитині намалювати крупою картинки. Для зовсім маленьких - пересипати крупу з миски в миску ложкою.

8 . « Віночок для збивання ». Налити в миску води, трохи шампуню і поставити в раковину. Поставте дитину на стілець до раковини і нехай він збиває мильну піну.

9 . « Одноразові стаканчики ». Можна вставляти один в іншій , робити піраміди різної висоти.

10 . «Сухі сніданки - кільця » і т. п.

Запропонувати викладати з них малюнки або нанизувати на шнурочки - намисто і браслети.

II . Творча робота батьків.

- Ми зараз переконалися , що і на кухні можна з дитиною пограти. Я пропоную вам самим виготовити художню аплікацію з пластиліну і різних круп , щоб удома ви змогли це зробити зі своїми малюками . Підійдіть до столу і візьміть всі необхідні вам матеріали для роботи ( під музику батьки виконують аплікацію ) .

IІІ . Заключна частина.

- Збори добігають кінця. Хочеться висловити вам подяку за участь , за те , що ви знайшли час прийти на нашу зустріч за круглим столом. Думаю , що тепер кожен з вас зможе відповісти на запитання нашого зібрання « Гра - забава ». І в на прикінці хочу вам запропонувати гру« Сонечко ».

- Всі люди люблять сонце , нудьгують по ньому , коли воно довго не показується осінніми або зимовими хмурими днями . Сьогодні на вулиці вже стемніло , а у нас з'явилося ось таке симпатичне сонечко. Воно таке спекотне , що зможе зігріти всіх вас своїм теплом. Бути може , тепло цього сонечка буде гріти вас весь залишок дня . Хотілося б сподіватися , що у кого був гарний настрій , воно ще покращився , а хто був сумний або байдужий - став трішки радісніше . Розкажіть який настрій у Вас став після наших зборів , передаючи сонечко один одному.

- А. де Сент- Екзюпері писав «Я прийшов з дитинства , як з країни. Нам , дорослим , варто частіше думати , якими фарбами ми розфарбували країну дитинства для прийшли туди наших малюків. Ця країна поки ще повністю в наших руках , і за неї ми по-справжньому у відповіді. За оригінал - не за відображення ! »

Давайте ж будемо грати разом зі своїми дітьми як можна частіше.

Пам'ятайте , гра - прекрасне джерело зміцнення фізичного , духовного та емоційного самопочуття дитини. Спільна гра дитини з дорослим не тільки основний засіб розвитку маленької людини , а й інструмент, що сприяє взаєморозумінню різних поколінь. Відкривайте світ разом з дитиною! Яскраві і захоплюючі іграшки створені спеціально для того , щоб заохочувати допитливість вашої дитини.

Кiлькiсть переглядiв: 415

Коментарi